tisdag, februari 16, 2010

Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången

Idag är det någon form av helgdag i Portugal. Något karnevalaktigt. Jag firade denna dag med att sova superlänge. Äta långfrukost och läsa nyheter. Göra läxor. Promenera med mitt paraply i regnet. Titta lite på karnelvaltåget (vilket var det minsta karnevaltåg jag någonsin sett tror jag, och då har jag inte sett så många i mitt liv). Druckit kaffe med en antropolog från Brasilien. Blivit blöt om fötterna.

Och jag måste nog säga att jag fått en ny favoritsysselsättning: promenera på kullerstensklädda trottoarer med mitt paraply i lite lätt vårregn. Gärna med lite fin musik i öronen. Det är som om att man är i sin egen lilla värld. Lite som som när man var liten och gjorde sig en tillfällig koja under en filt, där man kunde vara kung och prinsessa. Eller varför inte "älg och lejon, fjäril, tiggare och gud..."


Inga kommentarer: