måndag, februari 01, 2010

Day one

Känns väldigt märkligt att vara här i Lissabon. Lite som att man inte riktigt får det på nåt vis. Men efter knappt en dag så kan jag säga att jag tror att jag kommer att trivas. Alldeles utmärkt. Trots att mitt rum är mindre än en skokartong och med fönster endast mot korridoren. Men det är sol här. Till skillnad mot Uppsala. Och det är backigt. Till skillnad mot Uppsala.

På flyget ner började jag läsa i en bok jag fick i födelsedagspresent, Nattåg till Lissabon. Efter det inledande kapitlet som handlar om uppbrottet kan jag säga att det verkar vara en väldigt bra bok. Den träffade rätt på nåt sätt. Sen vet jag inte om jag ska oroa mig för att jag identifierar mig med en 57-årig språklärare från Bern som bryter upp från sitt alldeles för invanda liv och tar tåget till Lissabon... Jaja, vi får väl se hur boken utvecklas helt enkelt.

Hittills har jag inte hunnit med så mycket. Jag har haft min första skoldag idag. Vi är sex personer i klassen: En nigerian som är läkare inom UNICEF och ska till Angola, en pensionerad Frans från Schweiz, en holländska som studerar juridik, en holländare som är civilingenjör och ska jobba i Angola, en kinesiska och är tillsammans med en diplomat som ska jobba i Angola. Och så är det jag. En rätt rolig blandning måste jag säga. Och intressant.

Jag har ju inte hunnit utforska så mycket än, men på väg till skolan passerar jag bland annat det här:



Mitt lilla, lilla rum... Jag inser ju att jag inte kommer att sitta här och studera så mycket portugisiska direkt. Men det kan nog bli en och annan timme i parken...


2 kommentarer:

Bonny sa...

Blir ju strålande det här, det märker man ju direkt! Fortsatt god tur, eller vad man nu säger..

Anna sa...

Men Hanna vad är du ute på för äventyr!! :D
Gud vad spännande!