lördag, oktober 06, 2007

Äntligen kontakt med omvärlden igen

Åh äntligen har jag fått kontakt med verkligheten igen. Min dator har varit på omskolning och utan dator är jag (det är bara att konstatera, hur sorgligt det än är) helt lost. Handlingsförlamad. Apatisk. Det var en skrämmande upptäckt, men dessvärre jag var inte utan dator tillräckligt länge för att jag skulle komma ur det. Det blev bara ett konstaterande. Och nu har jag fått tillbaka min älskling och mitt beroende kan fortsätta ett tag till... Najs.

Händelserna i Burma går i DN under rubriken som "En humanitär katastrof". Stoppade matleveranser och större svårigheter för hjälporganisationer att arbeta i landet. Sjukdomar sprider sig, skolor kollapsar etc. Juntan verkar tro att de vunnit slaget den här gången också, precis som för 20 år sen. De fortsätter att söka upp aktivister, framför allt de som stått i spetsen för demonstrationerna, samtidigt som de släppt några. Antalet människor som blivit bortförda eller mördade är fortfarande oklart. Troligtvis flera hundra. DN listar bistånds- och hjälporganisationer som är verksamma inom landet.

Tips om en helt annan sak: En grymt bra föreläsning av Fredrik Härén. Han pratade på Kunskapens Dag om kunskap, utveckling, idéer och kreativitet. Väldigt engagerande och tänkvärt.

Inga kommentarer: