måndag, juli 09, 2007

En olivgrön Almedalsvecka

Ännu en sen frukost... men det är ju semester. Och så regnar det. Och så hittade jag ett så himla fint virkmönster till en sjal i gårkväll, som jag bara var tvungen att provvirka lite på. Man virkar massa små stjärnor. Och massa ännu mindre stjärnor. Som man sedan virkar ihop. Fast i min värld ser nog stjärnorna mer ut som små blommor... Tror den blir jättefin. Framför allt i det olivgröna garn i ekologisk bomull jag hittade på Yll o tyll. Blir nog nästan att jag åker ner och köper det garnet idag.
Almedalsveckan har ju dragit igång också, och först ut var miljöminister Andeas Carlgren. Det verkar dock som att han inte kom med så mycket nytt. Högre koldioxidskatt låter ju bra. Att Sverige ska acceptera en lägre tilldelning utsläppsrätter låter väl också ganska bra. Frågan är bara hur mycket lägre. Om det gör någon skillnad. Att Östersjön är ett av världens mest förorenade innanhav och kräver stora insatser för att återhämta sig är också vida känt. Så den 40-miljonerssatsning han nämnde är välkommet. Han poängterade också att det är viktigt att få med sig alla runt om Östersjön för att klara problemet. Det kändes ändå ganska bra. Vår miljöminister har kanske förstått något i alla fall när det kommer till miljöproblem och vägen till en hållbar värld.

1 kommentar:

displacedfeelings sa...

Hell yeah, han är en mesig liten krabat den där liraren. Läste du DN:s genomförliga analys av talet? Hehe, han kom bara upp 35% av personfaktorn, med ordfigurer och dylikt. Shalom!