söndag, oktober 11, 2009

Svenska vs engelska

Jag har kommit på mig själv den senaste tiden med att jag börjat med en alldeles märklig vana. Eller ovana, beroende på hur man ser på det. Jag har nämligen börjat tänka på engelska. Det kanska inte låter som en jättegrej för de flesta. Och det är det väl inte för mig heller, egentligen. Men det stör mig. Dels för att jag inte alls vet varför jag har börjat med det. Dels för att jag inser hur otroligt dålig jag är på engelska.

Jag tycker om att hitta på såna där fina och tjusiga beskrivningar på vad jag tycker och tänker och känner, oavsett om jag tänker skriva ner det, säga det till någon eller bara tänka det i mitt huvud. (De flesta blir nog dock mest bara tänkta.) Och även om jag aldrig var en "solklar femma" i svenska så har jag heller aldrig haft några direkta problem med att uttrycka på mig det sätt jag vill, för att få fram det jag verkligen menar. Men nu, när jag sitter och tänker på engelska kan jag ju knappt tänka någonting. Eller så sitter jag med google tanslate. Bara för att tänka en endaste tanke! Förstår ni vilket merjobb det har blivit helt plötsligt, för att bara tänka?!

Kan inte riktigt komma på vad jag ska göra åt det heller. Vilket som skulle vara bäst: att sluta tänka på engelska och börja tänka på enbart svenska igen, eller att helt enkelt bli bättre på engelska. Håhåjaja, tänk vilken da'.

Och så vet jag ju att det inte är alls riktigt sant att jag inte vet varför jag har börjat med denna vana/ovana. Men jag väljer att låtsas att jag inte vet. Det blir lite enklare då. Så det så:)


3 kommentarer:

Ida sa...

Hahaha... och jag undrar just varför engelska plötsligt blivit så spännande?! =)

Idapida sa...

Hanna du er søt. Kanskje det er fordi du har fått en ny romkamerat? Jeg forstår godt hvordan du har det. Veldig vanskelig å utrykke noe spesifikt om man ikke har et bredt ordforråd. Jeg undrer om du sa at norske ord surret i huvet ditt når jeg flyttet inn? Det blir vel så. Man vil jo helst uttrykke seg på best mulig måte, og gjøre seg godt forstått. Jeg skal innrømme at jeg måtte skratte flere ganger da jeg leste innlegget ditt :D

Anna sa...

Meen vad spännande då, vad har du fått för en ny rumskamrat? :) Jag tycker förstås att det låter lite onödigt krångligt att tänka på engelska förstås, men men... om du tränar lite så kommer du snart att kunna tänka jättefort :D